Vediete si účtovníctvo svojpomocne? Môžete ušetriť, no takisto sa môžete dopustiť mnohých chýb, ktoré vás v konečnom dôsledku budú stáť množstvo peňazí. Preto by ste sa mali vyvarovať najčastejším chybám v účtovníctve. A o nich bude tento článok.
Pokiaľ si daňovú evidenciu alebo jednoduché a podvojné účtovníctvo vediete sami, ľahko sa môžete dopustiť mnohých chýb, ktoré vyústia do pokút od úradov a inštitúcií. Aj preto je dôležité nájsť spoľahlivého partnera na vedenie účtovníctva. Živnosť a podnikanie budú potom oveľa ľahšie. Pre každý prípad vám však poradíme, ktorým chybám sa vyhnúť.
1. Neskorá evidencia účtovných prípadov
Vašou úlohou pri vedení účtovníctva v živnosti či v s.r.o. je zodpovedná evidencia rôznych účtovných prípadov, ktoré sa vyskytnú. Takýmito prípadmi sú príjmy, výdavky, náklady a výnosy. Preto je dôležitá ich aktuálnosť – ak ich zaevidujete neskoro, môžu nastať zmätky v daňovej evidencii, účtovnej závierke či v daňovom priznaní. A pokuta na vás už len čaká.
To zrejme nechcete, preto je dôležité mať na pamäti niekoľko zásad. Na evidenciu účtovných prípadov myslite a evidujte ich v správnom časovom období. Náklady a výnosy účtujte v tom období, v ktorom vznikli, zatiaľ čo príjmy a výdavky vtedy, keď prebehne úhrada alebo inkaso. Ak vám napríklad príde faktúra od dodávateľa koncom roka, evidujte ju vtedy. Pokiaľ ju zaplatíte v novom roku, výdavok evidujte v ňom.
2. Zmätok medzi osobnými a firemnými financiami
Podvojné účtovníctvo môže byť výzvou aj preto, lebo neskúsený podnikateľ môže do evidencie priniesť zmätok tým, že zodpovedne neodlišuje medzi osobnými a firemnými financiami. Problémom je, že používate jeden účet na osobné aj firemné platby, tieto transfery neoddeľujete, nedokumentujete a to vnesie do daňovej evidencie chaos.
Odporúčame mať jeden bankový účet aj s platobnou kartou iba pre firmu a všetky operácie s ňou súvisiace. Osobné výdavky nie sú výdavky firmy, preto ich tak neúčtujte.
3. Nesystematické vedenie dokladov
Aby vo vašom podvojnom účtovníctve alebo daňovej evidencii nevládol neporiadok, doklady uchovávajte systematicky a prehľadne. Ukladajte si ich chronologicky a aj podľa konkrétneho druhu dokladu (môže to byť v digitálnej forme alebo vo fyzickej). Tieto dokumenty musíte uchovávať dlhodobo tak, ako to hovorí zákon.
TIP: Ako uľahčiť svojemu účtovníkovi život
4. Nezodpovedný prístup a nepozornosť
Nezodpovedný prístup a nepozornosť môžu zmariť dôsledné vedenie účtovníctva. Živnosť prináša mnoho povinností, no zanedbávať účtovníctvo rozhodne neodporúčame. Stať sa môže, že uvediete nesprávne údaje alebo sumu, stratíte niektoré doklady alebo jednoducho nepoznáte pravidlá a zákony, ktoré má kvalitný účtovník v malíčku.
Špeciálny pozor si dajte na krátenie dane v podobe nezaúčtovania výnosovej faktúry alebo príjmového dokladu. Za zmienku stojí aj to, že uvádzanie nepravdivých alebo skresľujúcich údajov v účtovníctve je trestným činom.
5. Ďalšie chyby, ktorým sa vyvarovať
Chyby iba čakajú na svoju príležitosť. Tu ich je ešte niekoľko:
- nesprávne uplatnenie paušálnych a preukázateľných výdavkov pri živnosti
- do paušálnych výdavkov neuvádzate odvody
- do daňového priznania ste zabudli uviesť všetky pripočítateľné položky
- faktúru ste uhradili v hotovosti bez evidovania v registračnej pokladnici
- nesprávne uplatňovanie nákladov na stravné a pohonné hmoty
Vy sa venujte podnikaniu a účtovníctvo nechajte na Necto
Všetky tieto chyby môžu v konečnom dôsledku viesť k pokutám a problémom s inštitúciami, ktoré často vedú k skrachovaniu podnikania. Vy sa teda sústreďte na to, čo vám ide najlepšie a svoje jednoduché alebo podvojné účtovníctvo či daňovú evidenciu nechajte na niekoho, na koho sa môžete spoľahnúť. Napríklad na Necto – kontaktujte nás a postaráme sa, aby bolo vaše účtovníctvo v poriadku.