6 spôsobov, ako uľahčiť život svojmu účtovníkovi

Obrázok článku: 6 spôsobov, ako uľahčiť život svojmu účtovníkovi

6 spôsobov, ako uľahčiť život svojmu účtovníkovi

Napísal Renáta Šlapanská, dňa
Nezaradené

Odľahčene sa hovorí, že účtovník vás pozná lepšie, než vlastný manžel či manželka. Niet sa čo čudovať, v živote firmy či podnikania má nezastupiteľné miesto. Vďaka prehľadu o finančných transakciách má aj dokonalý obraz o jej fungovaní a ekonomickom zdraví. To všetko za predpokladu, že medzi účtovníkom a majiteľom firmy, resp. živnostníkom funguje efektívna komunikácia.

Žiaľ, nie vždy je to realitou. Na to, aby si spoločnosť plnila svoje daňové a iné povinnosti včas a kompletne, účtovník musí mať istý režim fungovania. Ten mu viete značne uľahčiť, ak budete súčinní tam, kde sa to vyžaduje. A nezáleží pritom, či hovoríme o jednoduchom účtovníctve alebo podvojnom.

Týmito šiestimi spôsobmi uľahčíte život svojmu účtovníkovi.

1. Veďte si finančnú evidenciu

Jedným z najlepších spôsobov, ako pomôcť svojmu účtovníkovi, je viesť si kompletné a prehľadne usporiadané finančné záznamy. Sledujte všetky svoje príjmy a výdavky, správne ich kategorizujte a uistite sa, že potrebné doklady o transakciách sú k dispozícii. 

Poskytovaním prehľadných záznamov ušetríte vášmu účtovníkovi cenný čas a znížite pravdepodobnosť chýb. To oceníte najmä v čase podávania daňových priznaní.

2. Odkladajte si bločky a faktúry

O čom neexistuje doklad, to si nemôžete dať do nákladov. Takto by sme jednoducho mohli zhrnúť mantru podvojného aj jednoduchého účtovníctva. Znižovanie daňového základu je mimoriadne obľúbenou “aktivitou” podnikateľov, keďže vo finále vedie aj k nižšej daňovej povinnosti.

Žiaľ, nie všetko, čo si živnostník či majiteľ firmy zaumieni, si do tých nákladov aj môže dať.

Prvou a základnou podmienkou pre uznanie nákladu je účtovný doklad. Či už ide o faktúru alebo pokladničný doklad (bloček), ak ho nemáte, neviete preukázať, že výdavky ste skutočne aj mali.

Ak chcete účtovníkovi ochrániť nervy a sebe znížiť daňový základ, odkladajte si bločky a faktúry. Ideálne v chronologickom poradí.

3. Plaťte svoje záväzky

Urobte zvyk z pravidelnej úhrady faktúr v splatnosti, kreditných kariet a ďalších záväzkov. Za predokladu, že v spoločnosti disponujete týmto právom vy, ako majiteľ. Nevyrovnané účty vedia pri kompletizácii daňových podkladov a príprave na podanie daňového priznania narobiť paseku. 

Nehovoriac o tom, že niektorí dodávatelia služieb a produktov majú vo zvyku volať v prípade neuhradenej faktúry priamo účtovníkovi. Vyrovnávaním záväzkov ho ušetríte od nepríjemných rozhovorov a zabezpečíte pokoj na všetkých frontoch. 

4. Komunikujte proaktívne

Efektívna a otvorená komunikácia s vaším účtovníkom je kľúčová pre úspešné partnerstvo. Spomeňte si na prirovnanie k manželstvu z úvodu textu. 

Nečakajte dovtedy, kým príde daňové obdobie alebo kríza, aby ste sa naňho obrátili. Udržiavajte pravidelný kontakt počas celého roka. Informujte svojho účtovníka o akýchkoľvek významných finančných zmenách alebo vývoji v podnikaní čo najskôr. 

Chcete si vziať firemný úver? Nebudete mať na zaplatenie dane? Prepisujete firemný automobil? Týmito a ďalšími informáciami váš účtovník jednoducho musí disponovať. 

Iba tak vám totiž môže poskytnúť proaktívne rady a pomôcť vám riešiť potenciálne problémy ešte predtým, než naozaj začnú horieť. Majte na pamäti, že včasná a predovšetkým úprimná komunikácia uľahčuje spoluprácu.

Ak máte záujem o účtovníctvo v Bratislave, postavené na transparentnej, efektívnej a vzájomne prospešnej spolupráci, neváhajte nás kontaktovať. Poskytneme vám celý komplex účtovných a daňových služieb, pomocou ktorých posuniete svoje podnikanie na vyššiu úroveň. 

Už sa nemusíte trápiť otázkou, ako viesť účtovníctvo pri živnosti a podobnými otázkami – postaráme sa o to my.

5. Zvážte automatizáciu tam, kde je to možné

Využite softvér na automatizáciu rutinných finančných procesov, pokiaľ je to možné. Používajte účtovné programy na generovanie faktúr, sledovanie príjmov a výdavkov a prípravu finančných výkazov. Využívajte automatické zasielanie údajov účtovníkovi, ak je to možné. Bez ohľadu na to, či “využívate” podvojné alebo jednoduché účtovníctvo, softvérové riešenia máte k dispozícii.

Automatizácia znižuje riziko ľudských chýb a predovšetkým šetrí čas na oboch stranách barikády – vám, aj účtovníkovi. 

6. Osvojte si aspoň elementárny prehľad

Nikto od vás nebude vyžadovať detailnú znalosť účtovných transakcií, zákonov, opatrení, povinností a pravidiel. Nie, od toho sme tu my, účtovníci. Toto je náš denný chlebík a rozumieme, že využitím našich služieb sa od týchto “milých” povinností chcete odbremeniť. My vám toto želanie splníme. 

Je tu však jedno veľké ALE.

Byť informovaný aspoň o základoch daňových zákonov (minimálne Zákona o príjme a Zákona o DPH), významných legislatívnych zmenách (takých, ktoré sa týkajú priamo vás) a termínoch (najmä na plnenie rôznych povinností) vám môže značne zjednodušiť podnikanie. 

Lepšia orientácia vo svete finančných a účtovných otázok vám umožní efektívnejšiu komunikáciu s vaším účtovníkom. Ale nielen to. Vyzbrojíte sa tak relevantnými otázkami a predovšetkým tak zlepšíte informovanosť svojich rozhodnutí. 

V preklade: budete vopred vedieť, či a ako vám konkrétny úkon (najmä nákup a predaj) v budúcnosti zjednoduší život, alebo ho skomplikuje. Ak napríklad viete, že niektoré náklady nie sú daňovo uznateľné, dokážete sa im vyhnúť. Ak by ste informovaní neboli, tak potenciálne si skomplikujete podávanie daňového priznania a svojmu účtovníkovi pridáte zopár sivých vlasov na hlave. 

Potrebujete vedenie podvojného či jednoduchého účtovníctva v Bratislave? Ste na správnej adrese. Spoluprácou s nami získate seriózneho partnera, ktorý vás odbremení od zbytočnej byrokracie a zrozumiteľným jazykom vám pomôže vniesť prehľad do vášho podnikania.

Profilový obrázok autora článku

Ing. Renáta Šlapanská

Necto s.r.o.
Konateľka a spolumajiteľka spoločnosti Necto s.r.o.,
Odborníčka na účtovníctvo, ktorá sa o svoje skúsenosti rada delí v odborných článkoch a publikáciách.

Pridať komentár